fredag, juni 15, 2007

Japanska stickböcker

Jag har fått hem en låda fylld med japanska stickböcker. De är verkligen superläckra!

Jag har ju haft en del sådana tidigare i webshoppen, men nu har jag fått hem påfyllnad och dessutom 4 st. nya som kommer in i shoppen snart. En av dem hade Maria (Marias garnhändelser) köpt i USA.

Jag är alldeles facinerad över hur enkelt det är att sticka efter japanska stick- och virkböcker. Deras teckensystem är mycket logiskt och ger en mycket bra bild över hur det kommer att se ut när man stickat eller virkat.

Här ser ni en sida med ett virkmönster och det är jättetydligt. Visst kan man behöva veta vad några av tecknen betyder, men sedan är det lätt att tyda om man gillar diagram.

Här är en något otydlig bild (ursäkta!!) på ett stickmönster. Det är superbra att man så tydligt kan få en uppfattning av hur det stickade blir. Det får man ju absolut inte om man ska sticka efter en skriven text. Nej, tacka vet jag diagram!!

Nu ska jag bara gotta mig åt mina nya böcker och sitta och drömma om vad jag ska göra med alla läckra mönster i dem! Jag återkommer!!

Inga kommentarer: