onsdag, december 05, 2007

Froggad cirkelsjal

Cirkelsjalen som jag skrev om tidigare ofinns numera. Jag blev inte nöjd med det ytmönster jag hade valt. Diagrammet i Pitsilised Koekirjad stämde inte, men jag lyckades klura ut hur man skulle sticka för att få det utseende som bilden visade. Det innebar att man stickade spetsmönster från både rät- och avigsidan och det är inte något jag är så förtjust i. Det ökar på svårighetsgraden och jag var ute efter att göra en ganska lättstickad sjal för att få till ett mönster som kan tilltala fler.


Nu har jag påbörjat en "Hapshawl" i stället. Min inspiration har jag fått från "Shetland Hap Shawls" av Sharon Miller. De har ofta ett helt rätstickat parti, men det kommer inte min sjal att ha. Lite måste det hända för att det ska vara rolig att sticka. Jag hittade ett mönster i den Japanska sjalboken som finns i min webshop. Mönstret var visserligen slätstickat i boken, men det fungerar även rätstickat.

Inga kommentarer: