torsdag, december 13, 2007

Jeanie är på G

När jag såg Jeanie i Knitty i förra veckan föll jag pladask. EN SÅN VILL JAG HA!!!!!
Sjalen är alltså full av flätor med släppta maskor emellan och dessutom är den liksidig. Läckert!
Nu har jag börjat på den och inte går det fort inte....




I början tyckte jag att det var ett virrvarr av räta och aviga maskor. En del ska vara vridna och andra inte. Man stickar från tre diagram och det behövs en MASSA stickmarkören för att hålla koll på om nästa maska ska vara vriden eller inte eller om den kanske ska vara avig i stället för rät. Den kanske t.o.m. ska vara vriden avig!


Men när jag väl gjort de första flätvridningarna föll allt på plats och jag kunde ta bort en hel del stickmarkörer. Jag brukar i normala fall inte använda flätsticka när jag stickar flätor, men här är det nödvändigt. Det är 8 maskor i varje fläta och de stickas både rät, avigt och vridet i en viss ordning.


Jag stickar med det handfärgade strumpgarnet från webshoppen. Det har lagom tjocklek och är inte ett dugg halt. För med ett halt garn finns det nog risk att maskorna ger sig iväg i sidled, eftersom jag ska släppa maskor så småningom. Jag återkommer när jag har släppt lite maskor....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande!!! Ser verkligen framemot att se när du kommit en bit på väg.

LenaL sa...

Oj, här vill det tydligen till att hålla tungan rätt i mun! Men den blir nog jätteläcker, ser fram emot att få se det färdiga resultatet.

Marias garnhändelser sa...

Ser också fram emot hur det går...är oxå sugen på att sticka denna!