torsdag, januari 01, 2009

Nyår och infriade nyårslöften

Nyårsafton avlöpte bra! Som tur var smällde det inte så faligt mycket mer än vid 12-slaget. Vår ena hund, Rocky, är nämligen vansinnigt rädd för smällare! Förra året började smällandet på kvällarna i vårt område den 13/12 och höll på till den 23/1. Rocky var ett nervvrak efter en sådan lång period av rädsla och det tog lång tid innan han återhämtade sig psykiskt.

Den här gången var det endast lite smällande kvällarna precis före nyåret och en del under dagen på nyårsafton. Det kunde han hantera ganska bra. Vi har tagit hjälp av feronomer i DAP och milda avstressande tabletter och det har fungerat bra. Visst behöver han extra omsorg precis vid 12-slaget, men det går ju an. Lite extra gos i soffan och han blev ganska lugn trots en massa smällande.

Jag brukar inte avge nyårslöften, men förra året blev jag inspirerad av Saltflingan att avge gröna nyårslöften.

Det ena löftet om att arbeta mot ett miljövidrigt värmekraftverk i mitt närområde blev uppfyllt bara inom några veckor! Mitt och allmänhetens massiva motstånd och engagemang fick politikerna att ändra sig och Eon fick inte längre bygga sitt värmekraftverk där.

Mitt andra nyårslöfte var att handla mer ekologiska varor. Eftersom jag inte tidigare hade handlat speciellt många ekologiska varor alls var det inte så svårt att handla mer! Numera handlar vi regelbundet ekologiska varor av många sorter!! Numera är det inte bara priset som avgör utan framför allt kvaliteten som avgör.

Inför 2009 tänker jag inte avge några nya nyårslöften, men däremot tänker jag uppmana alla bloggläsare att värna om vår miljö.
Vi i vår familj kommer att dra vårt strå till stacken genom att bli delägare i ett vindkraftverk. Vi har stått på kö i flera år, men nu är det äntligen dags.

Dessutom kommer vi att fortsätta att sortera vårt avfall frenetiskt. Det är helt otroligt hur mycket som går att sortera, kompostera och återvinna. Numera behöver vi inte sophämtning oftare än var 6:e-7:e vecka och vi är 4 personer i hushållet.
Ta väl hand om vår miljö under 2009!!

2 kommentarer:

Garnhumlan sa...

Bra tankar inför 2009. Jag hoppas att många tänker likadant! Jag gör det definitivt!
Jag blir lite ledsen av att höra hur jobbigt många hundar har det på nyår. Det känns som onödigt lidanade eftersom det här smällandet i sej inte är nödvändigt. Skönt att det gick att hantera någorlunda i år för er. Tack och lov lyfter våra hundar knappt på ögonlocken när det smäller. Men jag vet sedan tidigare hur svårt det kan vara.

Boel sa...

Så häftigt att vara delägare i ett vindkraftverk!! Det vill jag också. Härligt med dina nyårslöften mina gick väl lite mer sisådär men miljötänkandet tycker jag att jag har jobbat med en hel del men vi är inte så duktiga på det där med sorteringen.

Boel