lördag, september 05, 2009

Fantastiska paket

Idag åkte KM och jag en sväng på vår MC och hamnade på Steninge Kulturcenter. Det som drog, förutom gott fika ;) , var utställningen med Yrjö Edelmann. Det är en retrospektiv utställning och den visar alster från hans första tid som illustratör för bl.a. Fantomen till dagsfärska målningar. Det var mycket intressant att se hur hans förmåga att måla tyg som veckas utvecklades och hur han sedan totalt fastnade i detta att måla otroligt naturtrogna inslagna paket och veckat papper av alla de slag.

De senaste tavlorna hade ytterligare en dimension, för dukarna var inte spända på rektangulära ramar utan ramarna var specialformade som på tavlan ovan. Detta gjorde att man såg paket, lådor m.m. i perspektiv. Man var helt enkelt tvungen att gå fram och se riktigt nära och från sidan för att vara övertygad om att det verkligen var något 2-dimensionellt man såg och inte något 3-dimensionellt. Det fanns skyltar överallt om att man inte fick röra tavlorna och det var verkligen fruktansvärt svårt att låta bli!! Man ville gärna peta lite på det man trodde var maskeringstejp eller snöre på paketen.


Här kan ni se hur han målar dit snöret och jag lovar, inte ens på nära håll tror man att det verkligen är målat!!

Han målar ofta paket i underbara blåa färger och blått är ju något som jag gillar. Om jag hade haft 92.000:- liggande och skräpa på något bankkonto hade jag lätt köpt en av mina favorittavlor på utställningen! ;)

Om ni vill passa på att se utställningen måste ni skynda er, för den är bara öppen t.o.m. den 13/9.

1 kommentar:

EvaL8 sa...

Hej. Jag såg en utställning av Edelmann 1994. Tavlorna var fantastiska redan då.
Hälsar en stickgalning.