söndag, oktober 10, 2010

Hemma igen

Jag kom hem i fredags kväll efter tre mycket roliga och intensiva dagar. Jag orkade inte ens öppna väskan utan gick och la mig ganska omgående.
En liten del av vår utställning "Vantmakarna sticker ut"
På lördagen hade Vantmakarna vernissage på vår utställning på Stickbutiken och när jag var hemma efter den var jag ganska mör.
Nu har jag packat upp mina härliga inköp och jag kommer att berätta om min korta och intensiva resa i några blogginlägg.

V&A sett från innergården
På väg från Heathrow  med tunnelbana passade det bra att kliva av vid Knightbridge och besöka Victoria & Albert Museum . Främst tittade jag på modegallerierna och på den textila avdelningen, men jag hamnade av misstag även på en massa andra avdelningar för detta museum är gigantiskt! :)

 Här är några av de vackra kläder som jag såg i modegallerierna. 


Det finns ett rum fullt med gamla textilier uppsatta bakom glas och där hittade jag denna stickade provremsa från 1800. Den var stickad med supertunn bomullstråd.
Jag hade gärna sett Raphaels vävnader från det Sixtinska kapellet som just nu ställdes ut på V&A, men även om det var gratis att gå in där var man tvungen att ha en tidsbestämd biljett och jag hade fått vänta så väldigt länge på att komma in att jag inte hade hunnit med några garnaffärer alls, så ...


...jag valde att titta på några andra vävnader från 1400-talet i stället. Det var inte så illa det heller!

Sedan for jag iväg på lite garnspan.

 

Först åkte jag till I Knit. Det är en liten butik som ligger ganska nära Waterloo Station. Det fanns massor av garn, men framför allt mycket stickböcker. Jag hade väntat mig en större butik, men den är värd att besöka. Om man vill kan man t.o.m. få sig ett glas vin eller en öl för de har rättigheter där.


Sedan åkte jag vidare till Loop som ligger vid Camden Passage bland en massa antikvitetsaffärer. Här finns det två våningar med garner och det var en del ovanliga sorter också.

Jag köpte en härva fantastiskt spetsgarn från Juno Fibre Arts. Garnet består av babyalpacka, silke och kasmir och är färgat i en underbar mjuk blandning av mina favoritfärger - blått och turkosgrönt. Tyvärr syns inte färgskiftningarna på bilden.

Efter att ha checkat in på hotellet precis vid Kings Cross S:t Pancras åkte jag iväg för att leta upp nästa affär innan den stängde.

Efter lite letande kom jag fram till London Bead Shop. Där fanns massor av pärlor och en del fick följa med hem. Tyvärr var Beadworks inte öppen så här sent, för den pärlaffären ligger alldeles i närheten.

Liberty är ett mysigt varuhus som har öppet sent. Enl. Knitmap skulle de ha en bra garnavdelning, så det fick bli sista besöket för dagen. Här fanns det mest Rowan-garner. Men det var en rolig butik att besöka. Bl.a. finns Svenskt Tenn till försäljning där. Liberties sybehörsavdelning är verkligen något extra!

Vid det här laget var jag ganska trött i fötterna efter en massa åkande med tunnelbanan och promenerande. Så efter en intensiv eftermiddag och kväll i London var det dags att åka tillbaka till hotellet och ta det lugnt.


1 kommentar:

Upplagd sa...

...låter som du hunnit med rätt mycket ändå! Den där provsticklappen var helt ljuvlig...