måndag, juli 22, 2013

Nordiskt sticksymposium

För några veckor sedan var jag på Nordiskt Sticksymposium på Rödding Höjskole i Danmark. Vi var ca. 130 st från olika länder. Det är så roligt att träffa många bekanta och även nya stickare.  
En av de kurser jag allra helst ville gå var kursen i att göra porslinsknappar. Vi jobbade med porslinslera och den torkade vansinnigt fort, så det var inte så lätt att göra flera knappar av samma storlek. Nu blev det inte bara knappar, utan även halshängen, ringar och en namnskylt också. Sedan skulle detta brännas för första gången.

Efter den bränningen hade vi på glasyr och brände en gång till.


Så här blev det färdiga resultatet. Som vanligt, när jag ska göra små saker, blev det mest smycken.

Vi jobbade även med återvunnet porslin.


En annan kurs som jag verkligen sett fram emot var kursen i att göra glasknappar.
Det var inte alls lätt att skära och knäcka så att glaset gick av där man ville! Det kräver helt klart träning.
Så här såg det ut innan vi smälte ihop glaset.

och så här när det kom ut ur ugnen.






Sedan borrade vi hål i knapparna, limmade och fixade så att smycken m.m. blev färdiga.



Jag gick också en kurs i Faldteknikker med Bente Geil från Geilsk. Hennes stickdesign är ofta finurlig och det var även en del av de teknikprover vi stickade på hennes kurs.
Susanna Hansson är en bra pedagog och det är alltid roligt att gå på kurs för henne. Den här gången lärde jag mig olika sätt att göra tumkilar.

Karen Noe hade en kurs i att sticka och virka med silkeband. Jag valde att gaffelvirka ett prov för att testa hur det skulle bli.
Jag var även på en kurs med Garninköpsföreningen och fick prova en massa olika "garner". Det var garnliknande trådar av en massa olika material. Jag stickade ett armband av ett plast garn och för att sedan fixera formen strök jag på det på baksidan så att det smälte ihop lite, precis som nabbipärlor gör.

Veckan innehöll även god mat, föreläsningar på danska och som tur var även några föreläsningar  på engelska samt en massa sångstunder. Egentligen skulle jag kunna skriva massor av inlägg om symposiet, men det räcker inte tiden riktigt till för. Så om ni vill läsa mer kan ni göra det hos Sanna eller Maria.
- Posted from my iPhone

Inga kommentarer: