tisdag, september 10, 2013

När behovet styr

Jag köpte en ny skinnjacka förra veckan och då fick jag ett akut behov av en tunn och varm lite kortare kofta. Den här värmen varar ju inte för evigt, så det är ju lite bråttom.

Jag började leta på Ravelry och även bland mina garner. Sen var jag duktig och provstickade också. :D

Jag hittade många fina små koftor och flera av dem kommer jag säkert att göra, men denna gång fastnade jag för Peasy.

Den stickas uppifrån och ner och med raglan. Den börjar på ett smart sätt så att det blir lite lägre halsringning fram än det är på många uppifrån och ner koftor. Den första biten av koftan är det mycket som händer med raglanökningar och dessutom spetsstickning på framstyckena, men nu är det ren raksträcka. Så jag hoppas få den färdig snabbt innan det blir för kallt ute.

Jag stickar den i ett ull/bomullsgarn som jag köpte på Spinnerihallarna på Danmarksresan med Sticka! och jag låter en tunn tråd kashmir från Colurmart följa med.

Det känns som om det här kan bli en favoritkofta!

- Posted from my iPhone

2 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Vilket vackert mänster! Den blev jag också sugen på!

Linda sa...

Peasy är riktigt, riktigt fin!