söndag, maj 15, 2016

Tå-upp sockor på sockstickmaskin

Jag har länge varit sugen på att sticka sockor från tån på min Are. Men eftersom det är lättare om man har s.k. mjuka vikter har det inte blivit av tidigare.

Som sockmaskinist får man besöka lite udda butiker och webshoppar. Personalen i min fiskesport butik var klart road när jag specialbeställde tunga sänken för att göra egna hältyngder och nu har jag handlat i en dykbutik när jag köpte hagel som dykare fyller i viktvästar.
Jag fyllde hagel i strumpor i stället! Udda sockor har man ju gott om, så tre sockor fick bli mjuka vikter. Här kan du läsa hur man gör dem.

Youtube är fantastiskt när man ska lära sig något och den här gången tittade jag på Sweet Sock-serien för att få tekniktips och inspiration. Jag följde den inte slaviskt genom hela sockan, men början gjordes som på Youtube.


Här har jag stickat en tå med förkortade varv. 


Här kan ni se att det verkar möjligt att sträcka ut tån så den når runt hela cylindern.


Det gäller att noggrant plocka upp den yttersta delen av första varvet och sätta maskbågarna på nålarna.


Sedan stickar men några varv utan att spänna garnet så mycket. Nu i början trycker man ned det stickade med handen i mitten och stickar mycket långsamt för det är lätt att tappa maskor!


Sedan kan man lägga i en stor mjuk vikt. Den fyller ut cylindern och fördelar tyngden jämnt.


Efter att ha stickat ytterligare några fler varv än här på bilden skulle jag ha kunnat sätta på resårskivan, men jag föredrar sockor med borttagna nålar, falsk resår, för de är tunnare. Så jag fortsatte utan resårskiva.


Här plockar jag bort nålarna för den falska resåren och då är det bättre att ha en lättare vikt i mitten medan man jobbar med maskor och nålar.


Så här blev sockan med falsk resår i fot och skaft och en liten bit resår längst upp. Jag avslutade med en sydd avmaskning, typ stjälkstygn.

Nu gäller det bara att göra en likadan socka till ........ 😃

1 kommentar:

Fröken P sa...

Åh, vad roligt att se din dokumentation/beskrivning. Och så klart den färdiga sockan. Snyggt jobbat.Tack för inspiration!