lördag, februari 10, 2018

Supermjukt garn av jämtlandsull


Jag har precis hämtat mitt första egna lönspunna garn. Det är ett underbart mjukt 1-trådigt garn med ca. 440 m/100 gr gjort av 100% jämtlandsull.

Jämtlandsullen kommer från jämtlandsfåret, som är en relativt ny fårras. Jämtlandsfåret är en korsning av merinobaggar och sveatackor. Sveatackorna är i sin tur en korsning av finull och köttfår, t.ex. texel. Resultatet av dessa fårrasers blandning blir bl.a. ett mycket mjukt garn med volym.

"Min" jämtlandsull kommer från Norrbo fårgård i Jämtland, som skriver på sin hemsida att deras produkter är ekologiska. Här ser ni en film på Vimeo med ägarna.

Solkustens Spinnverkstad har spunnit garnet åt mig.

När jag hunnit slutbehandla garnet, genom att med omsorg tvätta och kärleksfullt färga garnet med Oeko-Tex Standard 100-färger, kommer jag att sälja både handfärgat och naturvitt garn.



1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Eva,
Så fint att du kommer att sälja ett exklusivt garn. Mitt föreslag för namnet är: "Jämtofint" eller "Jämt och Fint".
Hoppas att allt går bra för dig.
Carol i Wisconsin