tisdag, september 03, 2019

Stäkets IV - Ljust Skimmer och Mörkt Skimmer

 Jag har under lång tid arbetat med att ta fram ett eget garn där jag t o m var med när fåren klipptes och jag har sorterat ullen.  Nu är det garnet verklighet och jag är så stolt!!

I augusti 2018 åkte vi till Odenslunda Gård, norr om Norrtälje, för att titta på ull som var till salu.

Ullen var från vita korsningsfår finull/texel, ca 75%/25%, och den var klippt i juni. Det var alltså vårull och den är ju alltid mycket skräpigare och smutsigare än höstklipppt ull. Men redan där på gården såg jag att det var riktigt lång, mjuk och fin ull också! Så 10 fällar följde med därifrån.

Här är jag och hundarna när vi köpte den vita ullen.

Jag sorterade bort ull från ben, mage och rumpa och började rensa bort halm och skräp. Sedan tvättade jag ullen försiktigt. Jag ville ju inte att den skulle tova ihop sig.

Här kan du se skillnaden när ullen blivit lätt tvättad.

Så här fin var ullen.

Några av fällarna var så smutsiga att jag var tvungen att tvätta ullen för att kunna se hur den egentligen såg ut. När ullen torkat rensade jag ullen en gång till.

Den bortrensade ullen fick en granne till sin kolonilott.

I november 2018 var jag med vid fårklippningen på Kvarnnibble Gård. De har många olika fårraser på sin gård och jag blev mycket glad när jag upptäckte att de hade natursvarta får med 75% finull/25% texel i sig och att den ullen var helt underbar!!



Här klipps "min" ull.

Jag köpte tre fällar. De sorterade jag bort "fulull" på  och rensade dem från halm och skräp. Den ull jag sorterade bort hamnade som trädgårdsull i mitt lilla trädgårdsland.

Allt detta sorterande och rensande var en enda lång läroperiod, för jag har aldrig gjort något liknande förut!! Så jag blev otroligt glad när jag fick höra från Båvens Spinnhus, dit jag lämnat in ullen för spinning, att min ull var så otroligt välrensad och ett riktigt föredöme för andra!

Eftersom den "vita" ullen innehöll partier med beige och ljusgrå ull bestämde jag mig för att inte rensa bort den, utan i stället bad jag spinneriet blanda in natursvart ull i den "vita". Det blev rikigt lyckat!!


Det var så spännande när vi åkte till spinneriet för att hämta min alldeles egna ull.
Det blev ett mjukt garn med en otrolig glans och inte alls så där matt som finullsgarner ofta är.

Eftersom det har en sådan glans har garnet fått heta Ljust Skimmer och Mörkt Skimmer.
Det har ca 320 m/100 gr. och har alltså ungefär samma träckning som Kampes 2-tr, Rauma FInull och Visjö.

Jag har börjat sticka en kofta som heter Lilje och det är en ren fröjd att sticka med Ljust Skimmer!



Inga kommentarer: