tisdag, juli 10, 2007

Jag ska köpa vingar för pengarna.....

Nej, jag bara skojar.... Jag köper garn!!!! Jag ska börja på en Icarus från Interweave Knits summer-06. (Bättre sent än aldrig.) Jag lär nog inte kunna flyga med den, men det kunde ju inte Ikaros heller så bra med sina vingar av vax och fjädrar. Han skulle ha hållit sig ifrån solen!

Jag har suktat länge på den och funderat på vilket garn jag skulle göra den i, men så en dag när jag letade i garnlagret hittade jag garnet med stort G. Det är Possum Lace från Cherry Tree Hill.
Det är ett mycket vackert handfärgat garn som tyvärr inte tillverkas längre. Garnet har ett ganska ovanligt innehåll. Det är gjort av 40% merino, 20% silke och 40% possum!!!

Possum är ett pungdjur som lever bl.a. i Australien och Nya Zeeland. Jag undrar hur de får fatt i fibrerna från dem?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den Icarusen kommer att bli underbar. Väntar med spänning!!!!

LenaL sa...

Oh, så härligt garnet ser ut! Har aldrig hört talas om possum i garn förut, men det låter spännande. Ser fram emot att följa Icarus väg mot fullbordan.

Anonym sa...

Det garnet kommer säkert att bli en jättevacker Icarus.

Söta små gnagare (?). :-) Kan det vara underpälsen som används? För den brukar ju vara mjuk, även på korthåriga djur? Kanske plockas ullen från bon (som kashmirull från fågelbon)?