söndag, juli 08, 2007

Spetsstickningsböcker del 3

Nu har turen kommit till Sticka romantiskt, modernt och kvinnligt av Lene Holme SamsÓe.

Detta är en fin stickbok med en hel del spetsstickning som ovanligt nog är översatt till svenska.
Den är ursprungligen dansk och är lite olik de flesta danska böcker. Dansk design är oftast rätstickade ganska enkla modeller. Det är det inte här.

Här finns det modeller för alla, från nästan nybörjare till erfarna stickare. Många av modellerna stickas på st. 3-4, dvs. det finns inte så många modeller för er som gillar lite tjockare stickor.
Det är en stor variation på modellerna i boken. Du hittar mönster på koftor, tröjor, sjal, bolero, filt, kjol, väst, väska, mössa, halsduk m.m. Även denna bok innehåller många modeller jag skulle vilja göra. Snart är Att-göra-listan gigantiskt lång!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med dina bokrecentioner! Jag har också precis köpt och "läst" boken Romantiskt och håller med dig om att villgöralistan växer efter att ha kollat mönstren i boken. Jag kommer nog att ge mig i kast med väskan för det ger mig en chans att minska lite i garnsamlingarna (så jag i sommar kan köpa lite nytt).

Anonym sa...

Jag skulle vilja se lite exempel på spetsmönster från de japanska böckerna! För jag är lite nyfiken på dessa.

Denna bok är jättefin. Jag funderar på att sticka flera oika saker ur den.