torsdag, augusti 09, 2007

Stickstämman

Åter hemma från en underbar Stickstämma har jag njutit av ett ovanligt vackert sommarväder i några dagar. Idag är det mer som det brukar denna sommar - mulet och regn.

Stickstämman var mycket välorganiserad och intressant. Många har skrivit en hel del, så mer allmänt kan ni läsa här, här och här. Tusen tack Sanna och Karin för allt ert arbete!

Jag gick två kurser på stickstämman. Först ut var "Att tälja textila redskap". Jag täljde först en nystpinne och en påtdocka i ask? (tror jag att det var). Det gick ganska lätt när jag väl blivit vän med kniven. Sedan täljde jag en slynggaffel i björk och det var mycket hårdare. Det är inte bara fibrer i garner som kan konstra utan fibrerna i björk byter helt plötsligt håll, så man måste byta håll att tälja från ideligen. Jag lärde mig helt klart något nytt och klarade mig också utan plåster!

Min andra kurs var att tvåändsticka ärmar. Det är vanligt i Dalarna med tvåändstickade ärmar till ett liv i vadmal eller kläde. Här är en detalj av en tvåändstickad ärm från Floda.

Mina ärmar kommer inte att bli traditionella, utan jag stickar en modernare randig variant med ett mittmönster, som Karin Kahnlund formgivit. Här är mina två påbörjade ärmar.

Det var ett ljuvligt väder under denna kurs, så vi satt ute och stickade och njöt för fullt!


1 kommentar:

Hanna sa...

Hej Eva,

Tack för trevligt bemötande i telefon. Vad roligt ni verkar ha haft på Stickstämman.
Var inne lite på din blog och kollade på bilderna över MS3.

Kram