söndag, mars 16, 2008

Kullerbyttaträff

I onsdags var jag på Kullerbyttaträff i Stickbutiken. Kullerbyttan är den enda lokalföreningen med maskinstickningsinriktning i Sticka (hittills i allafall).

Den första stickmaskinen kom till Sverige 1723 och det är faktiskt 67 år innan den första symaskinen i trä patenterades i England! Man kan fundera över varför symaskiner är så otroligt mycket vanligare i hemmen än stickmaskiner?

Vi tittade närmare på en gammal rundstickningsmaskin, Favorit, från 1920-1930-talen. Man kunde ganska lätt bygga om den till tunnare eller tjockare garner. Den här maskinen behöver en ordentlig rengöring innan den kanske kan fungera. Jag hoppas det går att få igång den!

Bruksanvisningen var välläst som ni ser. Det fanns också en massa roliga små verktyg som följde med.
Vi hittade en stickbeskrivning som vi länge längtat efter! En anvisning för att sticka herrkalsonger!! :) Det ska bli spännande att se om maskinen går att få igång så att vi kan prova.

Annars har jag under en tid smygstickat på min Icarus. Den har varit insomnad under flera månader, men sedan tog jag med den till jobbet och stickade lite då och då och plötsligt var det kul igen! Det berodde antagligen på att jag närmade mig den spetsstickade kanten som jag har längtat till!! Nu har jag faktiskt kommit halvvägs på diagram 2, så jag har nu ca. 50 varv kvar på denna långkörare.

Det ska bli kul att bli klar med den för det har ju kommit ut en ny Knitty och en ny Interweave Knits och naturligtvis finns det saker jag vill sticka i dem, t.ex. Laminaria , Printed Silk Cardigan och Dovetail Pullover.

Inga kommentarer: