söndag, juni 08, 2008

Personligt rekord i gaffelvirkning och lite färgning

Jag är nu stolt innehavare av ett personligt rekord i gaffelvirkning - 1880 öglor! Jag vet inte hur lång remsan är, för den är mycket flexibel och svår att mäta p.g.a. att stödtrådarna som håller ordning på alla öglorna inte är lika långa som ögleremsan.
För att hålla koll på hur många öglor man tagit av gaffelvirkningsverktyget är det smart att använda en varvräknare och trycka eller vrida fram den varje gång man plockar av öglorna. Ett problem med varvräknarna är ju i.o.f.s. att de bara går till 99. Det räcker ju inte långt när man ska upp till 1880! Jag knöt en tråd i varvräknaren och varje knut på tråden betydde 100 öglor. Till slut hade jag 18 knutar och 80 maskor till.
Nu är hälften av antalet remsor till Carneval Cardi Wrap klara och de remsor som återstår är inte speciellt långa.
Idag har jag färgat lite Kashmirsilke och Bourettesilke. Det har ju varit bra torkväder!
Den här färgningen avspeglar verkligen vilka färger jag säljer mest av. Vi svenskar gillar blått allra mest och på andra plats kommer rött.

Inga kommentarer: