fredag, juni 06, 2008

Stickläsning

I förrgår fick jag hem två böcker från Adlibris. Det var "Shawls and Scarves: The best of "Knitters Magazine" och "2-At-A-Time Socks: The Secret of Knitting Two at Once on One Circular Needle".
Sjalboken innehåller många olika sjalar av olika typer. Det finns också en liten bakgrundsbeskrivning om de olika typerna. Den ger mycket inspiration när man funderar på att formge en egen sjal och dessutom blev jag naturligtvis sugen på att sticka några av sjalarna i boken.



Sockboken visar ett sätt att sticka två sockor samtidigt på samma rundsticka. Ett utmärkt sätt om man vill undvika SSS alltså!
Jag har inte ännu prövat att sticka på det sättet, så det står helt klart på "Att-göra -listan".

Boken innehåller dessutom flera sockor som jag blev sugen på att sticka och de går ju att sticka som vanligt om man vill det också!

Jag fick också det första numret av "Kreativ stickning" nu i veckan.

Det är en ny tidning med enbart stickning som ges ut at de som gör "Allt om handarbete".
Det här numret innehöll enbart kläder och saker till barn. Här kan du se de modeller som fanns i tidningen. Det var ingenting som jag tänkte att: "Den skulle jag vilja göra till någon liten en!"

En sak är helt klar - om jag hade betalt för det här numret hade jag varit grymt besviken! Jag har inga bebisar att sticka till och jag ska INTE ha några fler barn själv. Mina "barn" är så stora att jag inte är lockad av att börja om med småbarn, men samtidigt hoppas jag att det dröjer några år med barnbarn.
Nästa nummer ska innehålla dam- och herrstickningar. Hoppas att det numret blir bättre, för vi har ju tyvärr ingen sticktidning värd namnet på svenska!! En svensk "Interweave Knits" vore inte dumt!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev så grymt besviken att jag rignde och sa upp tidningen på en gång./Ulrica

Annela sa...

Nej, det var verkligen trista modeller. Precis som i Allt Om Handarbete - trista saker att sy.

Anki sa...

Attans att jag missat den däringa sjalboken. Jag har just beställt böcker hos Bokus. Äsch, det får bli nästa gång då :-)