onsdag, juli 16, 2008

Vad har hänt på stickfronten??

När jag inte stickade på kursalster under symposiet stickade jag febrilt på mina vanliga stickningar. Det fanns ju mycket sticktid - de föreläsningar som inte var nedsläckta, bussresor, väntetider, kvällar med dryck och trevligt sällskap m.m.
Jag har stickat mycket på Oriel Lace Blouse. Framstycket är klart och nästan halva bakstycket. Jag kommer INTE att göra halsen som i mönstret. Jag har, minst sagt, svårt för polotröjor och jag tror inte att jag skulle klara ens den lilla halvpolo som tröjan egentligen har. Det blir en enkel rund hals med ett litet sprund bak i stället.
Det är facinerande hur drygt garnet är. De första 50 gr. räckte till hela framstycket och ca. 1/4-del av bakstycket.
Min Garnstudio-kofta i handfärgat jakgarn var också med på symposiet. Den stickas ju från mitt fram till mitt fram och jag är nästan uppe vid ärmhålen. Så det är snart dags att börja på ärmarna.
Den rätstickade koftan från Garnstudio som jag började på under fotbolls-EM har också vuxit en del. Den kommer fram när jag t.ex. ser på en spännande film eller något annat som inte passar till spetsstickning. Jag har gjort nästan hela "kjolen" på den.
Koftan av majs, även den från Garnstudio, har inte vuxit ett dugg. Det är nog dags att sticka lite på den så den inte känner sig bortglömd!
Jag har inte kunnat låta bli att börja på en February Lady Sweater. Vi är ju många bloggare som har trillat dit på den. Jag stickar den med 3-trådar av min tunna kashmir i en härlig turkos färg. Jag hade endast lite av den färgen från början, så jag hade lagt undan lite åt mig till en tröja. Nu kom det garnet till användning.
Dessutom har jag börjat på en lite hemlig sak, så ni får bara en liten tjuvtitt. Jag stickar i intarsia och har 15 olika små nystan hängande från stickningen. Det här är alltså ingen direkt TV-stickning, men den passar utmärkt till ljudbok! Meningen är att den ska finnas på en utställning i höst.
Det verkar som som min sjalperiod är över och har övergått i en koftperiod, för jösses vad många koftor jag har på G!

2 kommentarer:

Akhila's Handblog sa...

Ja, det ar verkligen manga koftor pa gang, men GUD vad vackra. Sa otroligt mycket fint du gor och lyckades fa till under ditt stickkomposium.
Inspirerande!
Akhila

Anonym sa...

ja måste erkänna att du gjorde mig sugen på oriel lace blouse. den ser jättefin ut!