söndag, juli 13, 2008

Sticksymposium del 6

Naturligtvis fanns det en hel del att handla i garn- och stickväg i Norge.
På folkhögskolan hade man anordnat en liten hemslöjds- och garnbutik.
Mest fanns det traditionella ullgarner från Rauma , som t.ex. 2 tr. och 3 tr. ullgarn samt Gammelserien.
Där handlade jag garn - 3 tr. garn till dubbelstickningen och Gammelserien till mina planerade tunnare Selbuvantar.Jag köpte också en ursnygg nystpinne som är ihålig och passar att förvara 15 cm strumpstickor i.
En T-shirt med en stickning på ryggen slank också med.
Vid ett tillfälle tipsade vår lärare i Selbustickning, Klara, om att det fanns billigt ullgarn som var bra till vantar på Nille - en allt-i-allo butik som fanns Melhus ca. 7 km från folkhögskolan. Det slutade med att en hel del av oss kursdeltagare stuvade in oss i två bilar och åkte på garnshopping. Ullgarn från ca. 15:-/50 gr. är helt OK. Även en del garnlangning förekom!!

Jag köpte två nystan strumpgarn och lite garn till Selbuvantar. Ganska måttligt, eller hur?!

I Selbu köpte jag, förutom tröjan i byggsats, dessa små söta vantar. De ska hänga bredvid mina supersmå sockor som jag köpte på Kihnu, Estland. Sockorna hänger på min nyckelknippa som jag har som textillärare och de har fått många barn att undra över vem som gjort dem och vem som ska använda dem.
I Trondheim gick vi till flera garnaffärer och en bokhandel. Jag köpte ett urhärligt garn, "Bris" från Gjestal, som är gjort av ull och soja. Det känns som ull/silke. Det är tänkt att bli vantar och fuskpolo, men det kan tänkas att jag ändrar mig.

Marianne Isagers nya bok "Skandinavisk strik med Japansk inspiration" köpte jag också. Dels innehåller den flera otroligt vackra tröjor och sedan är den också en inspirationskälla inför nästa år!
Cederträ är ju allmänt känt för att vara bra om man vill förebygga risken för att få ovälkomna små ätande gäster bland ullgarnerna. Jag hittade dessa ekollon av cederträ och det finns ju ett antal påsar att lägga dem i. Problemet är ju att det "bara" var 10 st i förpackningen.
En eftermiddag hade vi marknad på Rödde folkhögskola och då sålde jag garn m.m. som jag hade haft med mig, men lite köpte jag.
En DVD med krokning och en liten söt filur köpte jag då.
Jag var alltså ganska måttlig med garninköp, för jag har ju mycket garn både här och hemma.

Dessa tre glada damer - Ingrid, Magnhild och Sidsel arrangerade symposiet i år och de gjorde verkligen ett utomordentligt jobb!
Denna man såg till att vi kommer att minnas detta som symposiet som man åt på hela tiden. Det var ständiga avbrott för mat, fika, frukt m.m. Avslutningsmiddagen kommer jag också att minnas länge för maten var fantastiskt god!!!

Som ni säkert förstår nu så var det en rolig och innehållsrik vecka som gav massor av inspiration. Det kommer att ta lång tid att smälta alla intryck och idéer till stickning och annat kommer säkert att dyka upp under en lång tid framöver.

6 kommentarer:

Anonym sa...

T-shirten var häftig!

Anonym sa...

Tack för en inspirerande följetong om din händelserika vecka!

Anonym sa...

vilka fina inköp!

Men mest av allt, vilken vecka du skrivit om!

Anki sa...

Läcker t-shirt, och kock ;)

Carina sa...

Jag har nu läst samtliga kapitel i dina memoarer ifrån Norge. Låter helt underbart. Blir, ärligt talat, väldigt avundsjuk. Det verkar som det finns flera olika sammankomster av det verse olika slag med stickning som gemensamt tema. Det gäller väl bara att hitta dom.
Kram Carina

Britt-Marie sa...

Tack för att jag fick följa med så här på avstånd!