torsdag, augusti 14, 2008

Slöjdbiennalen

Under slöjdbiennalen var jag bl.a. på två praktiska workshops.
Gunilla Paetau Sjöberg visade många av hennes tovade saker och vi tovade enkla löv. Det gick på nolltid för oss alla drygt 30 stycken att få till våra löv med kast-teknik. Helt klart något att göra i slöjden!
Petra Orrbeck och Kristina Larsson hade en "Virkshop" då vi fick prova på att virka rundlar, halsband och en massa annat. Många av de saker vi kunda prova på finna på Petras blogg.
Dessutom var det olika föreläsningar under temat "Redskap för framtiden". Att dessutom träffa gamla studiekamrater och vänner från förra slöjdbiennalen är också kul!
Jag hann också med att besöka Linköpings fyra garnbutiker och Hemslöjden. De ligger så fantastiskt nära varandra. Fyra av dem ligger nästan i samma kvarter! En del garninköp belv det också: Bambugarn i fyra färger för 10:-/nystan. Detta är bara färgprover. Jag köpte så många nystan att det räcker till en tröja. Det blir bra till nästa sommar!
Shine från Sandnesgarn har en underbar känsla, tyngd och lyster. Jag köpte till en klänning för det var 30% rabatt om man handlade för 500:-, så det var nästan helgerån att handla för mindre än 500:- ;)
Lite strumpgarn går alltid åt!

Garn till spiralsjalar kan vara kul att testa!

Nu har jag handlat massor av garn de sista två veckorna, så det kanske börjar bli dags för ett privat inköpsstopp! Jag får fundera på saken.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Små saker att virka i slöjden tycker jag låter intressant. Skriv och berätta mera när du har tid.
Lövet såg inte dumt ut heller. Lär mig gärna!!!!

PetraO sa...

Hej Eva! Vad roligt att du blev inspirerad av Virkshopen! Själv har jag nästan inte kunnat sluta virka sen dess - det var så härligt ned all energi man fick på biennalen! / Petra

Kiia sa...

Så fint det tovade lövet är! Hur är det gjort?

Eva i Stäket sa...

Lövet gjordes genom att lägga ut ull tunt och sedan lite garn som nerver. Mittnerven gjordes av lite ull som rullats först. Plast under och över, med lite varmt såpvatten emellan. Allt rullades ihop och "paketet" kastades mot ett bord för att tova ihop ullen.