torsdag, september 11, 2008

Sugen på en mysteriestickning på svenska??

Syfestivalens hemsida kommer mysteriestickningen "Festival" att dyka upp den 24/9. "Festival" är ett samarbete mellan mig och NumeraMässor inför Syfestivalen. Vi tyckte det kunde vara roligt med en nedräkning inför höstens största stick- och garnhändelse, så varför inte göra en svensk mysteriestickning?

Jag är väldigt förtjust i trekantiga sjalar med lite form, eftersom de sitter bättre över axlarna än "vanliga" trekantssjalar. Så det var inte så svårt att bestämma vilken sorts sjal det skulle bli när jag skulle formge "Festival".


"Festival" är stickad i Handfärgad Angoramerino, men Merino 7500 och Jakgarn fungerar också bra. Alla dessa garner har 750m/100 gr. Till denna sjal behöver man ca. 85 gr. garn eller ca. 640 m. Jag har använt en 80 cm rundsticka nr. 4,5 och virknål 4,5.

I webshopen finns "FAQ för Mysteriestickningen Festival". Där svarar jag på frågor som folk mailar in till mig om man stöter på problem.


Jag hoppas ni vill hänga med och sticka "Festival" och komma i stämning inför Syfestivalen.

10 kommentarer:

Ingalill sa...

Spännande! Den ser jag fram emot... förstår inte varför ingen gjort detta på svenska tidigare. har säkert något passande garn i mina gömmor.

Eva i Halmstad sa...

Jag är också med.
Allt okej med Tass =)
Trevlig helg.
Eva.

LenaL sa...

Det låter verkligen jättekul!

Ha det så jättegott!

Humlan sa...

Har du något förslag på garn till mig som är allergisk mot pälsdjur?

Eva i Stäket sa...

Du kan prova med bourettesilket som finns i min webshop. Stickfastheten blir nästan likadan med stickor nr. 4,5.

Humlan sa...

Tack Eva, det är ju inte så noga med stickfastheten, det är ju mer att det passar till mönster och modell. Jag ska titta vad du har (och hur mycket jag har kvar av det silke jag köpte av dig på förra festivalen, det finns några härvor kvar... :-) ).

Stickorren sa...

Jag vill va med! Men det blir nog med något av det som finns hemma i garnväg. Jättekul! Men jag antar att man skall anmäla sig via mässans sida!?

Eva i Stäket sa...

Man behöver inte anmäla sig, utan det är bara att ladda hem mönstret så länge det ligger ute på Syfestivalens hemsida. När Syfestivalen är över den 9/11 tas mönstret bort från deras hemsida och sedan finns mönstret att köpa av mig.

Soili sa...

Jag hänger med på detta.Första delen är klar.Garnet blev ett från mitt förråd.

Eva i Stäket sa...

Roligt att du är med Soili!
Det är väldigt roligt att så många vill vara med. Jag hoppas ni kommer att gilla sjalen!