lördag, maj 23, 2009

Nya böcker

Jag har fått hem några nya böcker från Amazon.
The Lerwick Shawl av Sharon Miller är en ingående bok om rekonstruktionen av en fantastiskt vacker shetlandssjal. Boken innehåller dessutom en ingående beskrivning av flera olika sätt att sticka sjalen på. Man får lust att stänga in sig och bara ägna sig åt avancerad spetstickning i ett år eller så........


Shetland Lace av Gladys Amedro är också en bok om spetsstickning från shetlandsöarna, men på en annan nivå. Den innehåller egentligen enklare spetsmönster, men för mig som älskar att sticka efter diagram ser ändå beskrivningarna krångliga ut. De är skrivna rad för rad på traditionellt shetländskt vis med förkortningar och tecken som jag aldrig sett förut i en stickbeskrivning. Här är några exempel: T = 2 maskor tillsammans, c = omslag, PTB = sticka 2 aviga maskor tillsammans genom de bakre maskbågarna. Det går säkert att läsa beskrivningarna, men det kräver lite mer än diagram av en.


Jag har handlat på Adlibris också.

Knitting Without Tears av Elizabeth Zimmermann är ju en klassiker som jag tyckte skulle finnas i min bokhylla också. Den är ju absolut inte någon flashig stickbok med en massa vackra bilder, så jag måste ta mig tid att läsa den ordentligt!

Nålebinding av Helga Steffensen innehåller några enklare nålbindningstekniker som inte finns in mina andra nålbindningsböcker. Det är alltid roligt att lära sig något nytt!

Virka Amigurumi av Mia Bengtsson kan man ju inte motstå!! Dessa små underbara virkade figurer kan ju få alla att börja virka igen!

3 kommentarer:

Garnhumlan sa...

Böckerna om shetlandsspets verkar väldigt intressanta. Verkar vara något när man känner för en riktig utmaning.

sanna sa...

Nyss hemkommen från mitt andra hem. visst är det härligt med böcker!!!!
vilken underbar cepe du gjort. Jag skulle också vilja komma fram till symaskinen.

Stora kramar
Sanna

Kristina sa...

Jag väntar med spetsböcker tills jag stickat färdigt en fantastisk, som jag började på för två år sedan. Lade av när jag stickat fel, för jag visste inte hur jag skulle se och få det rätt igen. Jag får ta itu med det någon gång, för garnet är fantastiskt! Och det mesta är klart!