lördag, maj 30, 2009

Vansinne!!

Jag hörde redan i höstas talas om att den fantastiska textila utbildning jag gick på Uppsala Universitet var i fara.
Nu har det plötsligt blivit bestämt att man lägger ner utbildningen !! Varken personal eller elever har tydligen blivit informerade!!
Utbildningen av textillärare för grundskolan höll en väldigt hög nivå i Uppsala! Hur man kan lägga ner en superbra utbildning till ett bristyrke är obegripligt!!
Det här innebär även en utarmning av det textila kunnandet för den påbyggnad med två terminer som gör att man blir gymnasielärare i textilt hantverk försvinner. Det är den enda utbildningen av sitt slag i Sverige!! Hur ska man klara återväxten av textila gymnasielärare när det inte ens finns en utbildning i Sverige?
Jag är innerligt glad att jag gått klart min utbildning, men jag är också väldigt ledsen över att elever och personal drabbas så här!

3 kommentarer:

Sanna T Sköld sa...

Detta är ju inte klokt någonstand!!!! Brist vara som de lägger ner utbildning för... Hur tänker man!!!

Humlan sa...

Det här är ju helt vansinnigt! Har man inget ansvar alls på universitetet? Avbryta utbildningen mitt i och dessutom ta bort den enda utbildningen som finns i landet...
Tänk om man la ner alla mattelärarutbildningar också, sedan tyckte man att det räcker om man har utbildning för lärare som ska undervisa i matte för grundskola, gymnasiematten behöver man inte kunna lära ut...

Tina sa...

Hur klantigt kan man egentligen sköta ett ärende?! Hoppas du fortsätter bevaka och rapportera i frågan, det måste ju rimligen lösa sig på något sätt, iallafall för de som redan är inne på utbildningen.