fredag, juli 03, 2009

Mer spetsstickning

Jag är ju väldigt förtjust i spetsstickning och pärlor, så jag har länge kikat på Aeolian och väntat på det där speciella garnet att göra den i. Jag har fått in ett superhärligt garn av merino, bambu, silke och nylon som jag har färgat i lite olika nyanser. Det är egentligen ett sockgarn, därav nylonet i det, men det är nästan för fint att sticka sockor av!!!
Jag har valt en blågrön aquafärgad nyans och köpt pärlor i storlek 8 från Pärltorget och börjat sticka. Garnet är tjockare än vad som är avsett för Aeolian, men jag vill ha en lite tjockare värmande sjal och det sjalmönstret är ju lätt att variera i storlek, så jag tror att det här blir bra.


Dessutom har jag börjat sticka på garn jag köpte förra sommaren, när det regnade så mycket och jag shoppade på nätet. :)
Jag fastnade för en stickad tunika (nr. 891) i lingarn hos Yll och Tyll. Den har både spets och flätmönster och jag stickar den i deras handfärgade tunna lingarn.

Strukturen ser ut så här.....

..och färgen är mer lik sig på detta fotot.

Den ser ut att bli fin och går snabbt att sticka, men jag är inte riktigt förtjust i att sticka i lin. Det är lite för hårt för min smak. Visst vet jag att linet blir mjukare sedan vid användning, men det ska ju vara skönt att sticka med också! ;)

Inga kommentarer: