onsdag, oktober 07, 2009

Uppladdning inför Syfestivalen

Just nu pågår förberedelserna inför Syfestivalen för fullt. Men mellan all packning och upp-packning måste jag ju helt enkelt sticka eller kroka lite.

Jag har förälskat mig rejält i två av mina egna garner - Merinosilke och Kashmiralpacka. De finns både fabriksfärgade och handfärgade.


Jag stickar en enkel sjal med en tråd av varje. Den är tänkt att vara ganska lättstickad och mönster kommer så småningom.

Jag rundkrokar en mudd med en tråd av varje. Rundkrokning är inte svårt! Här hittar du en video som visar hur man gör.

Jag krokar en halsduk dubbelsidigt så att mönstret blir vändbart. Den här tekniken har många namn i USA - Crocheknit, Crochenit, Crochet on the Double, Double-Ended Tunisian Crochet och Cro-hook. Men den har, mig veterligt, inget namn på svenska?! Jag kallar det dubbelsidig krokning. Dessutom har jag precis gjort klart ett sittlägg i mosaikvirkning, men då använde jag Silkealpackamerinon i min webshop.


På Syfestivalen har jag redskap och böcker till dessa tekniker och det finns fortfarande platser kvar på kurserna i Mosaikvirkning och Dubbelsidig krokning.

Nu i kväll har jag precis fått hem den japanska krokningsboken som jag har väntat på läääänge. Den kommer att finnas med på Syfestivalen, men finns redan nu i webshoppen. Om du gillar krokning är detta en "måste-ha-bok"!! Den är helt suverän!!!


Jag hoppas många av er kommer till Syfestivalen och att jag får se riktigt många Bellor där!

3 kommentarer:

Samtal från min trädgård sa...

Ska bli så roligt att komma på krokningskurs, tror även att det blir Syfestivalen för mig.

Paulina sa...

Hej!
Såg precis att syfestivalen tagit bort beskrivningen på Bella! vilket gör mig lite småbesviken eftersom jag inte ens hunnit klart del ett och såklart inte sparat en enda del. :/ har du kvar den så att du skulle kunna maila delarna till mig så vore jag jättetacksam! mvh paulina/lillstickan (lillstickan@live.se)

Anonym sa...

Tusen tack för länken till rundkrokning! Nu ska jag genast köpa en ny kroknål.