tisdag, mars 02, 2010

Förbannad!!

I dag var jag i lagerbutiken för att hämta varor till ordrar och parkerade, som jag oftast gör, på en liten parkering i närheten. Parkeringsautomaten där brukar ofta var trasig och det var den naturligtvis även i går. Så jag gjorde som man ska och som jag brukar göra - ringde och angav automatens nummer, fick en kod som jag skrev på en lapp och lade innanför vindrutan.Allt gott och väl trodde jag!

När jag kom tillbaka till bilen efter ett par timmar hade jag fått 300:- i p-böter av Europark Sverige AB!
Så fort jag kommit hem ringde jag till HOJAB Parkeringsservice (som skötte betalningarna) och frågade vad de höll på med? Jag hade gjort precis som man ska och då borde jag inte fått p-böter, eller? Svaret jag fick var att man ger p-böter till alla som inte har en giltig biljett och alltså även de som har kod och sedan får personerna med kod överklaga och då makuleras böterna. Överklaga kan man bara göra per brev. Vad är det för fel på mail? Dessutom var betalningstiden endast 8 dagar, så det vill till att man överklagar omgående och att Posten är ovanligt snabba om man ska hinna få ett svar om att ens p-böter har makulerats innan sista betalningsdag.

Hur kan man ha ett sådant omständligt system år 2010? Det måste gå att via telefon eller internetuppkoppling på plats kontrollera om jag har en korrekt kod och därmed slippa skriva ut en p-bot.  Då skulle den stackaren som tar emot samtalen på HOJAB Parkeringsservice slippa få en massa irriterade och förbannade samtal. P-vakten skulle slippa att manuellt skriva ut p-böter i onödan. Den som tar emot alla överklaganden och makulerar onödiga p-böter skulle kunna göra något annat.

Jag tror man gör så här för att folk ska tycka att det är så krångligt att överklaga så då betalar man hellre. Cyniskt!!

Brevet med min överklagan postas i morgon, så det ska bli spännande att se hur fort/långsamt det går! Jag har dessutom begärt svar från deras VD, för jag tycker det är fräckt att jag ska göra deras jobb. Jag kanske ska fakturera dem för den värdefulla tid jag varit tvungen att lägga på detta samt de kostnader jag haft p.g.a. att de inte har ett bättre kontrollsystem.

Egentligen borde de vara tacksamma för att jag felanmäler deras p-automat. Jag kommer att välja en annan parkering i fortsättningen om automaten är trasig. Felanmäla kan någon annan få göra! Jag har inte lust med det längre!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Dålig stil (av parkeringsbolaget förstås)! Bra att du står på dig!

Unknown sa...

Principen kallas "går det så går det" och så håvar parkeringsföretaget in pengarna och lägger vantarna på dem - tja - i stället för att investera så att automaterna, systemen och organisationen fungerar.
Stå på dig och visst, debitera du -det kan löna sig :).

Sunna sa...

Det var bland det dummaste jag hört, får du ersättning för porto?

maja sa...

Nog är det ett konstigt system allt. Är automaten trasig skulle maninte behöva krångla så. De skulle istället vara glada att någon är så ärlig att de ringer och säger till.