söndag, augusti 22, 2010

Trevlig stickkalas och sjalfunderingar

I går var jag på ett trevligt kalas - ett stickkalas! Istället för att bjuda in släkten bjöd Boel in en massa stickkompisar. Det var superkul!!

På kalaset stickade jag på Spring Thaw Shawl (Ravelrylänk) i Handfärgad Babyalpacka. Garnet var julis utskick i Exklusiva Spetsgarnsklubben och mönstret var ett av de mönsterförlag jag skickade med.
Enl. mönstret skulle det gå åt 366 - 549 m och jag har 800 meter garn. Jag stickade sjalen två lövrader mer än i mönstret och när kanten nästan var klar hade jag ändå 50 gr. garn kvar. Jag kan med andra ord sticka sjalen betydligt större. Det svåra är att veta hur mycket garn som går åt till kanten.
Jag har nu repat upp kanten och garnet i den vägde 10 gr. Nu kommer jag att sticka fler lövrader och sedan får jag hoppas att jag lyckas beräkna lagom mycket garn kvar till kanten. Det ska nog gå!

Inga kommentarer: