söndag, augusti 15, 2010

Stickstämman på Väddö

Det har tagit lite tid att skriva ett inlägg om Väddö, för jag var dunderförkyld på Väddö och inte blev det bättre av att vara på Stickstämma! När jag kom hem därifrån var jag så gott som däckad några dagar och sedan var det dags att börja jobba i skolan igen.

Min första kurs var estnisk spetsstickning med Triinu Andreassen. Visst har jag stickat massor av spetsstickning tidigare, men det finns alltid nytt att lära sig. Vi stickade provlappar som innehöll flera olika tekniker. Det var bara en 3-timmars kurs, så vi fick chansen att prova på en del. Mer blev det inte, men trots det plockade Triinu fram tekniker som gav även oss som var erfarna spetsstickare nya kunskaper. Det var bra gjort!!
Min heldagskurs var Fair-Isle stickning med Helene Wallin och Uuve Snidare. Även denna kurs var jättebra! Jag var sedan tidigare van att sticka med en färg i vardera handen, så det var inte nytt, men jag hade aldrig tidigare virkat innan jag klippte upp det stickade. Men nu vet jag hur man gör och drar mig INTE för att ge mig på ett större projekt.
Den sista halvdagskursen var en repetition för mig. Jag gick på Sticksymposiet i Estland en kurs i estniska tekniker för Riina Tomberg, men eftersom jag inte har använt teknikerna sedan dess har jag glömt bort hur man gör. Nu hoppas jag att jag kommer ihåg bättre!

Tre av våra föreläsare har författat var sin bok om stickning.


Först ut var Uuve Snidare som bl.a. har skrivit den fantastiska boken Fiskartröjor. Hon hade med sig flera av orginaltröjorna ur boken och höll ett föredrag om de olika typerna av tröjor.

Celia B Dackenberg, Tidningen Hemslöjdens chefredaktör, höll ett kåseri med utgångspunkt från sin bok Ylle & Bläck.


Annemor Sundbø höll ett fantastiskt föredrag med utgångspunkt från hennes senaste bok "Stickningen i bildkonsten". I den finns det också 20 beskrivningar till olika plagg, mest tröjor.

Sista dagen pratade Eva Carlborg om lin och vi stickade disktrasor i lin allihop. Det var jättebra för jag behövde ett gäng nya. Mina gamla var utslitna och hade precis komposterats en efter en.

Årets stickstämma var en riktigt lyckad sådan. Genomgående var det mycket bra kurser, mycket bra föreläsare, bra boende, bra mat och bra organisation. Det är många andra som också har bloggat om stickstämman. Här, här, här, här, här, här och på många andra ställen kan du läsa mer.

Nu ska det bli spännande att se om det är någon som tar sig an att ordna stickstämma nästa sommar, för ännu är det inte bestämt var den blir.

Inga kommentarer: