torsdag, februari 10, 2011

Nygammal spinnrock

I går förbarmade jag mig över mina föräldrars spinnrock. Den kommer inte att få plats hos dem när de flyttar i april, så därför funderade jag på att adoptera den. Jag var nyfiken på om den skulle gå bra att spinna på, för tidigare har den bara behövt stå och se fin ut.


Den har en dubbel drivrem och det har jag aldrig spunnit med förut. Men jag lyckades få dit en fungerande drivrem efter lite trixande och efter lite trixande till hoppade drivremmen inte av heller!


Den är mer svårtrampad än min Louet 10s, så för att inte strula till det för mycket spann jag förgarn. Då behövde jag bara tänka på att trampa lagom snabbt, få tillräcklig snodd och se till att garnet drogs på ordenligt.

Eftersom garnet har långa färgrapporter tänker jag prova på att Navajo-tvinna sedan. Det ska bli kul att testa!

Det ser med andra ord ut som om jag kommer att ha en till spinnrock i min ägo!

2 kommentarer:

Sanna T Sköld sa...

Häftigt! Kul att gamla saker går att använda.

Anonym sa...

Vilken fin spinnrock. Alltid kul med ärvda saker. Tack för mycket bra bemötende vid beställning MVH ET Ö-sund