fredag, juni 17, 2011

V-yoke cardigan forts.....

Nu har jag stickat en hel del på denna månads UFO och jag förstår precis varför den blev liggande! "Kjolen" på koftan är helt slätstickad och det är ingenting om händer, inte ens en liten ökning eller minskning. Det krävs riktigt bra filmer för att man ska gilla stickningen då.

Jag stickade kjolen kortare än mönstret, för jag är inte speciellt lång. Jag läste på Ravelry att det var andra som också hade kortat av kjolen.


Jag har hela tiden varit tveksam till hur man formgivit ryggen. Formen är mycket speciell och det var ju därför jag ville sticka koftan, men det såg inte klokt ut när jag hade stickat enl. mönstret!! Det bubblade sig och det såg ut som jag hade en puckel mitt bak på ryggen.

Längst ner på koftan och runt framkanter och halskanter ska man sticka en faststickad I-snodd. Snyggt och stilrent tänkte jag!

Men efter att ha sett hur nederkanten rullade sig med sin I-snodd var jag MYCKET tveksam. Jag såg framför mig hur jag repade upp hela koftan och valde en annan modell. Men innan jag tog det drastiska steget tänkte jag prova att tvätta det jag stickat hittills och se om det hjälpte upp situationen. Jag vet ju att tvättning gör stickningen mer avslappnad och det gör ofta underverk om man låter ett plagg plantorka lite utspänt.

Passformen i ryggen blev oerhört mycket bättre......

...nederkanten ligger precis som den ska göra.

Så nu är det bara att ta nya tag och sticka på för att kanske t.o.m. hinna med koftan under juni.

Inga kommentarer: