söndag, april 06, 2014

Stickning på min Are



För ett par veckor sedan var jag på kurs i att sticka sockstickmaskin med Anki och Lena. Det var en fantastisk kurs med kunniga lärare, trevliga deltagare, fantastisk mat och mysig miljö. Min maskin fick en ordentlig genomgång av Lena så nu är den inställd väldigt bra!! Dessa antika sockstickmaskiner är verkligen små personligheter. De är alla handgjorda och har sina egenheter.


Jag tränade på lite sticktekniska detaljer och som avslutning stickade jag en rundsjal med pärlor.

När jag kom hem har min händiga man bytt skiva på arbetsbordet och även fixat en inredning till transportlådan, så nu kan Are och jag åka på utflykt på ett mer säkert sätt.

Jag har fortsatt att träna och testa saker här hemma. Här är en bild på fyra olika sätt att sticka hälar på. Jag har några fler sätt kvar att testa.....


Innan jag åkte på kursen hade jag inte fått min resårskiva att fungera riktigt bra. Men det gör den nu. Här håller jag på att sticka den avslutande tån på ett par sockor.


Så här blev de sockorna. De är lite för stora för mig, så de ska få flytta hemifrån.


Jag var ju också väldigt sugen på att prova att sticka sockor från tån, för det hade jag sett på YouTube att man kunde. Så här är den första tån jag stickat toe-up.
Jag hade sen problem med hur jag skulle få fast så mycket tyngder som man behöver i tån och samtidigt använda resårskivan, för på filmen jag sett använde man mjuka vikter och några sådana hade jag inte...


Jag hängde dit mina hältynger och fäste sedan den större vikten i dem och det fungerade utmärkt. När man sedan har kommit en bit på stickningen kan man fästa fast den större vikten som vanligt med ett spänne.


Så här blev provet jag stickade. Den sitter som gjuten så jag ska definitivt prova att sticka riktiga sockor på det här sättet.

- Posted from my iPhone

Inga kommentarer: