onsdag, september 24, 2008

Något på kroken?

Karin Kahnlund har vid något tillfälle sagt att hon tycker det är avkopplande att göra sina egna nystan och det är faktiskt så att jag håller med henne. I helgen nystade jag en härva nyfärgad Angoramerino på nystpinnen jag köpte i Norge i somras och det var väldigt avkopplande. Dessutom blev nystanet väldigt vackert!! Tänk att man kan njuta av ett vacker nystat garn!!! Är man insnöad på garn eller??!! Färgvalet är ju inte heller direkt någon överraskning för er som brukar läsa min blogg. ;)
Jag började sedan prova att kroka en sjal, för jag är verkligen fast i sjalträsket. :)
Krokning är ju inte något man förknippar med sjalar utan det brukar vara mer formfasta och rakare saker. Men efter att ha sett vad Solvor Hofsli hade gjort i krokning när jag var på sticksymposiet i somras har jag insett att det inte finns några begränsningar!! Det gäller bara att anpassa garntjocklek, kroknålstjocklek och kroksätt efter ändamålet.
Sjalen blir inte så elastisk, men den blir genombruten och formen blir bra. Kroknålen är en flexibel kroknål i bambu nr. 6,5 som finns i webshoppen. Den är superbra att kroka med och det som gör den så speciellt bra är ju att själva kroken är roterande! Det blir absolut INGET trassel med kabeln!!
Ni missar väl inte chansen att vinna gratisbiljetter till Syfestivalen här i min blogg. Chansen går ut 24.00. i natt!
Mysteriestickningen "Festival" startar också i dag. Ta en titt här och häng på!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ser snyggt ut! Ja, hon är så duktig och har inspirerats av henne att kroka olika saker....fast en sjal vore ju något.
Hälsningar från sjalträsket *ler*

Marias garnhändelser sa...

Krokning är himla intressant och går att göra mycket i...har gjort en halsduk som jag gillar jättemycket (den är inte heller fsat utan löst krokad).

Susanne sa...

Skojigt! Jag har aldrig provat krokning men det ser jättespännande ut, nån gång ska jag prova.

Tina sa...

Vad spännande med en krokad sjal! Den ser jag fram att få se mer av, kanske tom ett mönster så småningom? :)

Eva i Stäket sa...

Det är inte alls omöjligt att det blir ett mönster så småningom, iallafall om jag blir nöjd med sjalen. ;)