lördag, juni 23, 2007

Midsommarstickning

Vädret under midsommarhelgen är ju ganska stickvänligt. :)
Det regnar inte mycket här, men det är tillräckligt mulet för att jag ska tycka att det är väldigt skönt att sitta i mitt soffhörn och sticka. Att jag dessutom är ordentligt förkyld gör ju inte direkt att jag blir mer pigg på andra aktiviteter. Det gäller ju också att sticka klart en del innan Mystery Stole 3 drar igång om en vecka.

Jag har stickat provlappen till MS3 i marinblå kashmir med 14000 m/kg och stickor nr. 3,5. Jag provade också att sätta dit pärlorna (blå multi rocaille 9/0 ) med virknål Boye nr.13 som Melanie beskriver att vi ska göra och det gick riktigt bra. Jag har tidigare provat det sättet att sätta dit pärlor när jag stickat på stickmaskin, men det var premiär i handstickning.
Så här ser den ut när den är under blockning:

Lotus Blossom Tank Top växer. Jag har nu stickat upp den första 120 gr. härvan och nästan kommit upp till ärmhålen. Det är med andra ord inte så enormt mycket kvar. Den ser ut så här:


Den uppmärksamme kan se att jag lagt in några extra varv rätstickning med en hålrad emellan. Det var ett tips jag fick när jag läste på Lotus Blossom Tank Top KAL. Jag är inte med, men det fanns en hel del som var bra att läsa där. Det står att flera av de som stickat haft problem med passformen. Den enda som verkade riktigt nöjd var en tjej som hade stickat in en hålrad precis som jag nu har gjort. Hon drog sedan ett band igenom som höll till lite. Jag har tänkt använda en virkad snodd.

Tweedie har fått en ärm till och jag håller nu på med monteringen. Bild på den färdiga koftan kommer inom kort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den kommer att bli jättssnygg din MS3! Jag börjar fundera på att välja pärlor i en lite avvikande färg...

Ja, min Flower Basket... jag satt och försökte backa ca 10 varv, men att riva upp dubbla ihoptagningar i tunt garn var inte lätt. Jag tappade ytterligare någon maska...
Men jag ska börja på den igen, för jag gillade verkligen silkegarnet! Kanske inte sticka med så tunt garn i dunkel belysning...