torsdag, mars 05, 2009

Enärmat UFO, boktips och sommarkänsla

Nu har min FLS blivit med en ärm. Den passar och känns väldigt härlig på. Här på bilden är den med avigsidan ut, eftersom jag har tänkt använda den andra sidan till rätsida på koftan. Skönt när en kofta inbjuder till flexibilitet!
Det är bara den rätstickade kanten kvar på första ärmen och jag kan konstatera att garnet kommer att räcka med råge! Så Annah du kan väl maila mig, så kan du få köpa av min turkosa kashmir.

I går slank jag av en händelse in på bokrean på Bokskotten. Det har ju inte direkt varit så många roliga stickböcker på bokrean i år, men här hittade jag några böcker som jag ville ha.
Växtfärgning av Erik Sundström
Detta är nog den enda svenska växtfärgningsbok som jag inte ägde förut, men nu är den min!
Detta tycker jag är en fördjupningsbok i växtfärgning. Den går ganska ingående igenom färgningens historia och beskriver färgernas kemi.
Modern Classics av Louisa Harding
Denna bok innehåller, som titeln anger, tröjor av klassiskt snitt i modern tappning. Det är en vacker och inspirativ bok och absolut värd de 89:- den kostade!
Sy och sticka till hunden av Mette Syrstad Höjdal
Den här boken var inte på rea men jag hade velat titta i den ett tag. Det som gjorde att den kunde vara extra intressant var Norfolkterriern på framsidan. Min spanjor Rocky ser ut som en blandning mellan en Norfolk- och en Norwichterrier. När jag sedan läste i förordet att författaren hade insett bristen på sydda och stickade hundsaker till just lite mer robusta och satta småhundar typ Norfolkterriers var det ju självklart att jag skulle köpa boken. För jag har ju insett samma sak. Det finns mönster till kläder till små Chihuahuor, Kinesiska Nakenhundar och vissa andra späda raser med lite päls, men inte till dessa kortbenta terriers som också fryser och blir blöta! Jag hoppas Rocky kommer att uppskatta köpet.
Annars har jag precis i går eftermiddag kommit hem efter en härlig ålandskryssning med Birka Paradise. Det har varit avkopplande med god mat och härligt träningsläger inför sommaren. Vi solade och badade i deras "Paradis", dvs. högst upp på båten finns det en avdelning med pool, bubbelpooler och tre stora sollampor.
Vi solade flera omgångar och det gav en härlig sommarkänsla!! Ni vet det där man känner när det är så varmt att man bara måste hoppa i poolen och svalka sig och så är poolen också härligt varm och skön! Fast vi blev varken bruna eller brända.

Inga kommentarer: